منتدى الشاعر حسن محمد نجيب صهيوني

نرحب بجميع زوار هذا المنتدى ونأمل أن يطيب لكم البقاء ويحدونا الفخر بانضمامكم لأسرتنا


انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الشاعر حسن محمد نجيب صهيوني

نرحب بجميع زوار هذا المنتدى ونأمل أن يطيب لكم البقاء ويحدونا الفخر بانضمامكم لأسرتنا

منتدى الشاعر حسن محمد نجيب صهيوني

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدى الشاعر حسن محمد نجيب صهيوني

ملتقى أدبي يهتم بفنون الأدب العربي من شعر قديم ومعاصر ويحوي عدداً من التراجم والسير الأدبية والمقالات والقصص والروايات

بعد التحية على الزوار الراغبين بالإنضمام لهذا المنتدى التسجيل بأسمائهم الحقيقية أو ألقابهم أو أي اسم أدبي يليق بالمنتدى بعيداً عن أي أسماء تخل بسمعة المنتدى وتسيء إليه، وسوف تقوم إدارة المنتدى بالرقابة على الأسماء غير اللائقة أدبياً ثم حجبها ..... إدارة المنتدى

المواضيع الأخيرة

» ملحمة شعرية مهداة الى الشاعرة عائشة الفزاري / د. لطفي الياسيني
فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Emptyالجمعة يونيو 28, 2019 8:55 am من طرف الشاعر لطفي الياسيني

» د. ليلى عريقات نائب الرئيس ورئيسة تكريم الشهادات الفخرية والرئيسة الفخرية للمجلس
فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Emptyالإثنين ديسمبر 03, 2018 12:25 pm من طرف الشاعر لطفي الياسيني

» اهداء ارتجالي الى عميدة الشعر المعاصر الاستاذة د. ليلى عريقات / د. لطفي الياسيني
فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Emptyالسبت ديسمبر 01, 2018 9:05 pm من طرف الشاعر لطفي الياسيني

» خذ ومن عمري لعمرك .. مهداة لشيخ الشعراء المجاهدين لطفي الياسيني للشاعر حسين حرفوش
فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Emptyالسبت ديسمبر 01, 2018 2:18 pm من طرف الشاعر لطفي الياسيني

» وما غير الطبيعة من سِفر
فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Emptyالخميس يوليو 11, 2013 6:22 pm من طرف الشاعر لطفي الياسيني

» حمى الناس ..إهداء إلى أهالي الحولة
فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Emptyالخميس يوليو 11, 2013 6:13 pm من طرف الشاعر لطفي الياسيني

» قصيدة معايدة الرؤساء العرب .. للشيخ عائض القرني
فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Emptyالخميس يوليو 11, 2013 6:12 pm من طرف الشاعر لطفي الياسيني

» طال ابتهال المصطفى
فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Emptyالخميس يوليو 11, 2013 6:11 pm من طرف الشاعر لطفي الياسيني

» من وحي السيول والفيضانات التي اجتاحت بيوتنا / د. لطفي الياسيني
فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Emptyالأربعاء يناير 09, 2013 4:02 am من طرف الشاعر لطفي الياسيني

التبادل الاعلاني


3 مشترك

    فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة

    hmns_najeb
    hmns_najeb
    Admin


    عدد المساهمات : 679
    نقاط : 28103
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 07/04/2010
    العمر : 46
    الموقع : http://www.airssforum.com/blogs/11306

    فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Empty للأخت الغالية إنصاف

    مُساهمة من طرف hmns_najeb الأحد أغسطس 22, 2010 9:08 am

    قد سبقني بالتعقيب أستاذي الكريم لطفي الياسيني

    فما لي إلا أن أقول

    بوركت مكن مبدعة متألقة
    وعضوة نشيطة يفخر بها منتدانا

    أتمنى منك مواصلة النشاط الروائي لما أرى فيك من حب لزاوية القصص والروايات

    واقبلي منا كل احترامنا وتقديرنا


    حسن محمد نجيب صهيوني
    إدارة المنتدى
    الشاعر لطفي الياسيني
    الشاعر لطفي الياسيني
    مشرف


    عدد المساهمات : 1812
    نقاط : 29394
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 07/04/2010
    العمر : 101
    الموقع : منتدى الشاعر لطفي الياسيني

    فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Empty رد: فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة

    مُساهمة من طرف الشاعر لطفي الياسيني السبت أغسطس 21, 2010 6:53 pm

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    تحية الاسلام
    كلماتك ... كزخات الأمطار ...
    تتساقط على أرض العذوبة ...
    تروي الوجدان بزخات الصدق البريء ...
    فيغدو القلب منها حقلاً للمحبة ..
    كلمات لها نعومة الندى ...
    وعذوبته الصافية ...
    يأتي حرفك العذب ..
    ليصب في صحاري الإبداع المميزة ...
    فتنهض من بين طياتها كل هذه الروعة ...

    لروحك ولمشاعرك وردة غضة الغصن مني,,,
    على هذا البوح والمشاعر المنطلقة عبر حرية القلم ..
    وفكرك النير الذي نسج هذه العبارات الرائعة ..


    وكم كنت بشوق لك ولحرفك اللامع النابض الناطق بالحق وللحق ...
    دمت بألق وإبداع
    avatar
    إنصاف مزني


    عدد المساهمات : 52
    نقاط : 26593
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 23/05/2010

    فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة Empty فارس أحلامي /رواية مصرية رومانسية منقولة

    مُساهمة من طرف إنصاف مزني السبت يونيو 19, 2010 11:46 am

    رواية فارس أحلامى
    ( رومانسية مصرية )
    الشخصيات :

    داليا
    بنت زى القمر عندها 15 سنة فى سنة اولى ثانوى محجبة و متفوقة كل الولاد معجبين بيها و مغرمين و دايبين فيها بس هى مش بتعبرهم و لا بتهتم بيهم داليا لم تحب و لم يذق قلبها طعم الحب من قبل و لكنها منذ تنسم قلبها رحيق المراهقة الأول رسمت لنفسها فى مخيلتها صورة لفارس أحلامها و ظلت تحلم به و تنتظره كل يوم و هى مؤمنة بأنها ستلقاه يوماً ما ، و كل المدرسة بطلابها و معلميها و مديريها يحترمونها .

    أحمد
    فارس أحلام ملايين البنات و يدرس فى مدرسة غير مدرسة أخرى ، متفوق و أيضاً لم يحب من قبل بالرغم من ان كل البنات تجرى وراءه الا انه لم يهتم لهن قط . عيونه عسليه و شعره ناعم و كثيف و شديد السواد و جسمه قوى و لديه الكثير من الأصدقاء و كل الناس تحبه .

    فاتن
    صديقة داليا المقربة ، طيبة و مؤدبة و متفوقة زيها . جميلة بس مش بنفس درجة جمال داليا ، و تعتبر داليا اختها و هما صديقات من الصف الأول الإبتدائى لذا فكل منهما تعتبر خزانة أسرار الاخرى

    آسر
    ابن عم أحمد و صديقه الروح بالروح و يملك نفس صفاته ، و بينهما توافق فكرى كبير جداً

    فرح
    بنت مؤدبة و طيبة و جميلة هتبقى صاحبة داليا بس مش دلوقتى و ليها دور كمان هنعرفه بس آخر الرواية

    انجى
    صاحبة بنت خال أحمد و اتعرفت عليه فى بيت صاحبتها بالصدفة . بنت عادية لا جميلة أوى و لا وحشة اوى بس بتموت فى أحمد و هو مش بيبادلها الشعور نفسه و لا يعرف أصلاً انها بتحبه .

    سيف
    أخو انجى لا يختلف عنها فى الصفات . هو و أخته فى نفس مدرسة داليا و بيحبها جداً و اعترف لها بحبه بس هى صدته و قالت له أنا مش بتاعة الكلام ده .

    والدة داليا
    سيدة طيبة و حنونة و داليا عندها زى عينيها و اكتر حاجة تهمها سعادتها و بس و بالرغم من انهم أسرة متوسطة الحال الا ان أم داليا تحاول بشتى الوسائل توفير الراحة و السعادة لإبنتها الوحيدة .

    _______



    الفصل الأول
    ( اللقاء )
    دق جرس الحصة الأخيرة فخرج الطلاب من الفصل و خرجت داليا مع صديقتها المقربة فاتن وظلا يتحدثان حتى اصبحا خارج المدرسة

    فاتن: زى مابقولك كده يابنتى هشام لسه حاطك فى دماغه

    داليا: والله بئه هو حر انا عمرى مهفكر فى هشام ده اساسا ولا هحب حد غير فارس احلامى

    فى هذه الأثناء كان أحمد واقفا أمام المدرسة مستندا على سيارة و فجأة التفت باتجاه
    داليا وفاتن ورأى داليا فسرقت قلبه وأعجب بها جدااا وأخذ يتأملها بإعجاب واضح.

    فاتن: ايه ده السواق بتاعى جه طب باى بئه يا دودو

    داليا: باى ياحبيبتى

    وبمجرد ذهاب فاتن التفتت داليا استعدادا للذهاب الى بيتها فرأت أحمد أوبالأحرى رأت فارس أحلامها واقفاً ينظراليها فسرق قلبها ووقفت تنظر اليه وهى غير مصدقة ماتراه وتحس انها فى حلم ليس حقيقة ، ابتسم لها فابتسمت له وظلا على هذه الحال عدة دقائق حتى تحركت داليا استعدادا للذهاب فمشى ورائها أحمد وكلما التفتت رأته يبتسم لها فتبتسم له على استحياء وتتابع طريقها والفرحة لا تسعها وعندما وصلت الى بيتها التفتت له والقت عليه نظرة مودعة ولوحت بيديها بمعنى ( باى ) ففعل الشئ نفسه ثم دخلت البيت....

    ----
    دخلت داليا المنزل والفرحة لا تسعها وتحس ان قلبها يكاد يطير من فرط السعادة وفورا اتصلت بفاتن واخبرتها بما حدث

    فاتن: والله مامصدقة الى بسمعه صدفة عجييييييبة بجد بس والله فرحنالك اوى

    داليا: يااااه اقولك ايه ولا ايه يا تونة مكنتش متخيلة ان الحب كده

    فاتن: بس قوليلى هو الواد ده امور؟

    داليا: ايه؟ امور بس؟ ده قمر والله لا احلى من القمر كمان انا مش مصدقة ان فى بشر بالجمال ده كله

    فاتن: شوقتينى عشان اشوفه

    داليا: لا الزمى حدودك ده كله كوم وحبيبى كوم تانى . اه امال ايه ؟

    فاتن: طب ياحبيبتى اشبعى بيه. بقولك تيجى نروح انهردا النادى؟

    داليا: اوك ياحبيبتى نروح ع الساعة 8 كده

    واستمرت بالكلام معها......
    -----
    دخل أحمد منزله القريب من منزل داليا وهو تائه لا يرى أمامه سوى ملامح القمر الذى رآه منذ قليل وعندما كان فى غرفته يفكر فيها رن التليفون وعندما رد وجده صديقه آسر...

    آسر: ازيك يا أحمد؟

    أحمد: الحمد لله ازيك انت؟

    آسر: كويس ، بقولك متيجى نروح النادى انهردا؟

    أحمد: ......................

    آسر: احمد... احمد .... احمااااااااااااد

    أحمد: ايه ايه عايز ايه؟

    آسر: ايه ياعم انت مش معايا خالص . ايه الى شاغل بالك؟

    أحمد: اسكت ياد ياآسر اما شفت عند المدرسة الى كنت مستنيك عندها حتة بت قمر ياد قمررررررر مش ممكن جمالها ورقتها من ساعتها وانا مش عارف اشيلها من بالى ابدا

    آسر: ايه ياواد انت طبيت؟

    أحمد: مش عارف يا آسر بس البت بجد خدت قلبى معاها

    آسر: انت حر. بقولك انا رايح النادى انهردا تيجى معايا؟

    أحمد: اوك نروح الساعة 8

    واستمر بالكلام معه
    --------
    وبعد مرور عدة ساعات......

    رن موبايل أحمد برقم غريب فاستغرب ورد...

    المتصل: ازيك يا أحمد؟

    أحمد: الحمد لله . مين معايا؟

    المتصل: انا انجى صاحبت بنت خالك واتقابلنا كتير فى بيتهم . فاكرنى؟

    أحمد: اه . ازيك؟

    انجى: الحمد لله

    بعد فترة صمت طويييييييلة جدا

    أحمد: انتى كنتى عايزة حاجة؟

    انجى: أحمد انا......

    أحمد: انتى ايه؟

    انجى: انا ..... ب .... ب .... بحبك

    صدم أحمد مما يسمعه خاصة وان سيف اخوها على علاقة طيبة معه

    وقال بحزم: بصى يا انجى انتى اختى واخت صاحبى واحترمى نفسك وبطلى قلة ادب ولو شفت النمرة دى تانى هقول لأبوكى ولأخوكى كمان

    وقفل احمد الخط فى وجهها فأخذت انجى تبكى بحرقة

    وقالت من بين دموعها: انا مش هستسلم وهعرف اجيبك ازاى يا أحمد.

    ***************************************************
    ياترى ايه الى هيحصل بين داليا واحمد ؟ وهل هيقدروا يتقابلوا تانى؟
    انجى ... هتقدر تفرق بينهم ؟ احداث كتيرة فى الفصل الثانى
    تابعونا
    رواية منقولة
    إنصاف مزني

      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة نوفمبر 22, 2024 10:30 pm